torsdag 23. juni 2011

med blod i blikket

«Det er enklere å drepe på avstand. Det er bare små svarte og hvite prikker på skjermen» 

 Dette var overskrifta som dukka opp på Adressa.no i dag.

Det norske flyvåpenet har trente soldater, piloter og mennesker som er trent for å drepe. De blir sendt ut på tokt, gjør jobben sin for så å komme hjem for å se video av hva de har gjort. Når de ser videoen ser de om de har skutt sivile...


Er ikke det litt som å tørke seg i ræva før man driter?

De dreper noen men først etterpå finner de ut om de drepte sivile. Sivile er da kvinner, barn, gamle og menn som ikke er opprørere, ghadaffisoldater eller andre i militær funksjon. Men hvem de har drept finner de først ut etter at de kommer tilbake.

Nå er denne problemstillingen delt.
For det første er Ghadaffi en diktator som bør fjernes fra sin maktposisjon av hensyn til det folket han så brutalt dikterer over. Folket er fattige og eliten har alt. det blir feil og bør endres. Dersom NATO, som Norge er medlem av, føler at deres innblanding er nødvendig for å beskytte Libyas folk mot deres egen statsleder, så er jeg i full støtte av det.
Men...
Kan de ikke sende inn diplomater? Humanitære tiltak må da inn først. 
NATO begynner å bli litt for mye gutteklubben drep. 
MÅ det virkelig drepes for å oppnå et mål?
Disse pilotene sier jo i artikkelen at dersom de tar liv så stikker det ikke dypt. De kommer fort over det faktum at de har tatt liv. Det skremmer meg litt at noen kan ta så lett på et annet menneskes liv. 
Jeg får dårlig samvittighet og må begrave mus jeg finner i musefella på skikkelig vis. 
Jeg kjenner elgjegere som sier en stille "takk" til skogen/gud/naturen før de skjærer i dyret og jeg kan ikke tenke meg hvordan jeg hadde reagert om jeg måtte drepe et annet menneske.
Disse pilotene er garantert psykologisk trent til å ikke reagere, men det gjør det på en måte enda mer grusomt.
De har blitt trent til det og planlagt at de en gang i fremtiden skal ta et liv.


Hver gang noe slikt kommer i nyhetene minner det meg om en film.
Helt bestemt denne:


Nærmere sannheten kommer du ikke...



 

1 kommentar:

  1. Haha!! Denne trudde jeg handla om vampyrer. *glis* Takk for interessant innlegg hos meg. Jeg tviler vel på at du vil like Twilight-bøkene ettersom de er manus for filmene å regne. Men jeg trur populariteten henger sammen med at vi har pausebehov. Meyer har laga et veldig 'trygt' vampyrunivers med høge, moralske standarder der den gjeveste egenskapen er å være avholdenhet. Filmene er sikkert ikke all verden, men jeg synes det er interessant å se at veldig mange scener er i stor grad fargekoda f.eks. Dessuten mener jeg at Pattionson er en over gjennomsnittet en god skuespiller.

    SvarSlett

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...