mandag 5. september 2011

Det skader ikke å prøve....

Jeg får tilsendt så mye rart i posten for tiden.
Nå fikk jeg tilbud om å prøve Nycoplus Smartkidz.
Så da tenkte jeg.. Hvorfor ikke?


Som foreldre får man så mye dårlig samvittighet uansett at jeg prøver gjerne et lite produkt hvis det betyr at datteren min får det bedre...

I dag er det kontantstøtta som er den store valg brannfakkelen min.
SV vil fjerne den for unger mellom 2 og 3 fordi det oppmuntrer til misbruk av goder og det oppmuntrer til Husmortendenser.
Nå er ikke- etter min forståelse- kontantstøtta stor nok til å faktisk forsvare husmortrend og forbruk hos en gjennomsnittlig familie i Norge men det tillater at en av foreldrene - eller begge! - kan gå ned i stilling mens ungene er små slik at barna får mer tid sammen med Mamma og Pappa og ikke må begynne i barnehage for tidlig...
Det skal nå fjernes...
Fordi likestillinga blir bremset.
Uten at ungene tas inn i regninga...

Jeg blir så sinna når politikerne skal gi med den ene handa og så ta med den andre.

Først får vi beskjed om å jobbe, jobbe jobbe..
Vi må holde hjulene på Norges-bussen igang...
Og så må vi produsere barn, som skal holde hjula igang når vi er for gamle, men vi skal jobbe samtidig som vi har disse barna og derfor må alle barn i barnehage.
Samtidig blir vi foret med hva som er bra og ikke bra for våre barn og vi får dårlig samvittighet tredd nedigjennom hjerterøttene.
For det er ikke bra å la ungene være så lenge i barnehage, og ungene er ikke så aktive som for 10 år siden og de spiser mindre fisk enn for 15 år siden og foreldrene jobber mer enn for 20 år siden og sukker, og hvetemel, og skoleresultater og søvn og ALT blir galt!

Så der sitter da sansynligvis flere mødre og fedre hjemme og føler seg helt fortvilt om kveldene etter at unger er kjeftet på, matet, skysset på trening, hentet igjen, klær vasket, unger matet, unger lagt og lest for og kjeftet litt på fordi de vil ikke sove og de savner kontakt med foreldrene... Foreldre blir triste av dårlig samvittighet fordi tiden med barna blir så knapp og fordi den lille kosestunden eller klemmen eller lesestunden ikke varte lenge nok, fordi små hoder og kropper må få sove.
Jeg nekter å tro at jeg er den eneste mamma'n i Norge som rett og slett savner jenta mi, selv om hun bor i samme hus som meg. Enkelte kvelder har jeg mest lyst til å legge meg ved siden av henne om kveden... bare for å være hos henne noen timer.

Vi må for en gangs skyld få slippe det evindelige samvittighets-kjøret!!!!
jeg vil ha åpen løsning på kontantstøtta. kall det deltidsstønad for foreldre og oppmuntre fedrene også til å redusere arbeidstida si. dersom begge to jobber 70%, så kan de redusere arbeidstida såpass at ungen kanskje ikke trenger full plass i barnehage men heller får mer tid sammen med foreldrene...
Jeg er ikke imot Barnehager. Jeg vil ikke bli husmor. Jeg vil bare ha mer tid sammen med min unge.

Velferds Norge kan ikke få i pose og sekk.
Kontantstøtta er ikke noe selvfølge men et godt verktøy som bør brukes for å skape mer harmoniske familier, tryggere barn og foreldre med bedre samvittighet.
Jeg ville jublet over en mulighet til å være mer sammen med datteren min. Gå hjem fra skolen uten SFO-tid (eller minimalt av SFO) med god tid til å prate og så komme hjem og lage god middag mens hun gjør lekser og vi prater sammen og når vi har spist kan vi sette oss i sofakroken og prate litt mer før hun vil ut med venner og jeg kan vaske hus, vaske klær, rydde eller bare se igjennom posten.
Kjære SV... er det virkelig sånt et egoistisk ønske?

1 kommentar:

  1. SV har tapt sæ! Dæm kom me forslag om at alle sykepleiera ska jobb fast annahver helg. D funke sikkert bra i lengden ja, snart e alle sykepleiera sykmeldt i tur og orden. Tulleparti har d blitt...

    Marte Marengs

    SvarSlett

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...