onsdag 21. september 2011

Rosa gutter og blå jenter?

Hva er det med barnemoten for tida da? hvorfor finnes det ikke et eneste plagg som ikke ROOOOPER gutt eller jente på flere kilometers avstand?

Dette er en av mine yndlings "hater med hele hjertet temaer" og "erkefrustrasjonsgreier"

Når jeg ser tilbake på mine egne babybilder og ser bare spy-grønt og jord-oransje og gjørme-brunt så var det ikke akkurat mye kjønnsdeling å spore den gang.

Jeg har frustrert meg inni hinsides over at det er så kjønnsdelt i butikkene nå.
Hvorfor kan ikke Cubus eller H&M eller Name it ha nøytrale klær?
Fra H&M
Fra H&M


Jeg vil ikke at min 6 åring skal kles som en 16åring i moteklær men jeg vil heller ikke at hun skal ha gensere med traktor på bare for å få litt variasjon bort fra Hello Kitty.
Jeg etterlyser nøytrale klær HVER gang jeg er på klesbutikker.
Jeg spør betjeningen HVER gang hvor de har nøytrale klær og de ser på meg som om jeg er dum. Hver J&%¤VLA gang

Sist jeg var på runde hos Lindex, Cubus, H&M og Name it, for å se etter skolestart klær til Maya, sa jeg til en butikkdame at "Det fantes nøytrale klær da jeg vokste opp så hvorfor kan dere ikke få tak i det nå?" men jeg fikk ikke noe svar utover "mumlemumle mote mumle".



H&M har ikke engang en nøytral "avdeling på nettsidene sine. Det er så kjønnsdelt at jeg blir helt kvalm.

Jeg fatter ikke hvorfor det på død og liv MÅ være en katt/fe/hundehvalp på datteren min sine klær og traktor/bil/monstre på gutekompisene hennes sine klær.
Og det lille man finner av kjønnsnøtrale klær er rett og slett KJEDELIG...
Det må da gå an å få til noe litt mer spennende i kjønnsnøytral utforming enn dette? Fra LaRedoute



 
Kjønnsnøytralt hos Polarn o Pyret


Unntaket er vel Polarn o Pyret - som selv annonserer med at de ikke selger klær for gutter og jenter men for BARN.

De har ikke den tradisjonelle gutte/jente greia hverken i butikken og på nett.
Det er kanskje ikke så tydelig i teksten på websiden men klærne er alikevel tydelig fargeinndelt og fasongsydd til hvert kjønn med noen få grå og baggy elementer som liksom skal være den nøytrale delen... Uansett er de den beste butikken for nøytrale klær. Det er bare så synd at de ligger over min prisklasse.





Kan vi ikke få nøytrale klær i friske farger med bilde av trær/musikkinstrumenter/sport/traktor/hundehvalp....?
Er det virkelig så himla vanskelig?
Hva slags likestilling lærer vi disse ungene opp til?
Jeg liker ikke de signalene vi sender med disse klærne.
Jenter skal liksom være små søte og yndige mens gutta skal være røffe og sterke?

DET funker ikke i min verden!

Jeg elsker å kle jenta mi i tydelige farger.
Av og til er det faktisk hyggelig å se henne i fine kjoler og rosa skjørt, men ikke hver eneste dag.
Jeg storkoser meg når jeg ser henne i litt røffe klær som alikevel er feminine.
Men jeg har ikke lyst til å kjøpe klær fra gutteavdelingen bare for å unngå alt det rosa og fisefine...
Jeg syns også det er kjempelekkert når gutter har myke stoffer og "feminine farger". men jeg forventer heller ikke at guter går rundt i klær fra jenteavdelingen...
Det MÅ da være mulig å få til en mellomting?

Ellos skal få poeng for et hederlig forsøk...

















































































































3 kommentarer:

  1. Interessant lesing! =D
    Et annet problem jeg "har" eller mere syns om, er at så mange jenteklær blir alt for "dearing", altså at de skal se så utrolig VOKSEN ut i så ung alder!! DET irriterer meg utrolig mye!
    Jeg syns ikke noe om at min datter som 7-8 åring skal se ut som hun er 10 år, eller 10åringen skal se ut som ho er 15.
    Hos poden så går det mye i Star Wars og Transformers, så han er ikke vanskelig å kjøpe klær til for øyeblikket. :)

    SvarSlett
  2. kom på me and i party marit:) der finn æ faktisk ting som oddvar kan arve av eva:)
    www.meandi.se

    helga

    SvarSlett

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...