fredag 6. januar 2012

Arkeologiske utfordringer

Som vanlig er det tid for et oppslag i media når akreologene finner ut noe nytt om et av verdens merkeligste steder.
denne gangen er det den (ikke akkurat ) overraskende nyheten om at de blå steinene (i midten) kommer fra et fjell i Wales. sånn ca 25 mil fra selve "the henge". Fra før vet vi at steinene i den ytre ringen kommer fra et helt annet sted sånn ca 38-45 km (hvorfor slike nøyaktige tall???) vekk.
Nå skal ikke jeg sitte her og være morsom, for det er faktisk temmelig imponerende at folk som ikke hadde veier, hjul eller løftekraner i det heletatt gidda å frakte steinene så langt. Så en eller annen grunn må de ha hadt.
Personlig heller jeg til solkalenderideen.
Men selv om jeg også lurer litt på alt dette, sånn innimellom, så syns jeg faktisk at Ylvis tar den et hakk lengre.
Jeg lo så tårene trilla da jeg så denne.
Disse gutta burde komme med en helseadvarsel.

1 kommentar:

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...