søndag 25. november 2012

når James Bond blir overgriper

Nå har jeg sett Skyfall.
Den siste i rekka av James Bond-filmer.

Jeg har på en merkelig måte alltid likt James Bond. Han har alltid vært en figur med masse sjarm og høy gentlemanfaktor... Og min favoritt er så klart Sean Connery, som brystbehåret, småfrekk spion som man aldeles ikke tar alvorlig... Litt som en tegneseriefigur...

men nå har da altså superalvorlige Daniel Craig overtatt rollen og har gjort den småfrekke spionen til en superseriøs realistisk spion.
Og det er helt greit det, at James Bond sliter med Post traumatisk stress og personlige problemer. Men i Skyfall greier jeg ikke å se den James Bond jeg alltid har elsket... Han er ikke sjarmerende lengre!
Noe av dette kommer fra et elendig plot, helt blottet for varme og omtanke og farget til skjellettet av at alle skal ha et traume og en personlig historie.
Til og med min elskede M har demoner.
Filmskaperne har helt glemt at det er James Bond vi snakker om og ikke Jason Bourne...

Og så var det disse damene da...
For James bond må ha damer... det hører med.
Og det er her mitt personlige moralske politi kommer og setter fram en haug røde flagg...

Dama, som James hiver seg over i dusjen uten forvarsel er for det første et overgrepsoffer, som gjennom samtale med James Bond har fortalt at hun har blitt voldtatt, misbrukt og generelt voldtatt av multiple menn siden en god stund før puberteten. Huner generelt nervøs, vettskremt og sliter med å stole på noen, Inkludert mr Bond...
James Bond Bruker da denne informasjonen til sin fordel og innynder seg før han i den nevnte dusjscenen mer eller mindre overfaller henne.

Joda... Dama kysser tilbake hun og gir seg tilsynelatende hen til 007's sterke armer... akkurat slik en bond-pike skal...
Men det var langt i fra en komfortabel scene å se. Han trasker bare rett inn i dusjen og begynner "forføringa" uten så mye som en liten samtale eller litt kos på forhånd... ingen innledning, bare en sånn macho rett-på-sak-sex-scene....
Jeg satt der med åpen munn og EKSTREMT vond smak i munnen.

Dama har nettopp betrodd Mr. Bond at hun er et overgrepsoffer, og han belønner tilliten med å selv bli en overgriper....
På et tidspunkt må da vel "menneskekjenneren" og spionen James Bond ha forstått at ved å "forføre" dama ville det bare bli et nytt overgrep?
Jeg ble kvalm...

Det eneste som berget scenen var at jenta overspilte og la på temmelig tjukkt med alle de skuespillertekniske metodene hun kunne, så figuren var ikke spesielt troverdig, men jeg stilte meg spørsmålet: var det virkelig ingen i filmteamet som så at dette kunne bli en problematisk scene?
Var det ingen som forsto at ved å forføre (les: hoppe på uten innledning, voldta, overgripe seg på) et overgrepsoffer var 007 hverken heltmodig, snill eller spesielt sexy?
Nei for det er nemlig ikke sexy å pule løs på et overgrepsoffer uten noe som helst slags forberedelse... og jeg driter i om det står i manus at hun jobbet som prostituert... det gjør bare saken enda værre!
James Bond ble gjort til en overgriper, heller enn en sjarmerende forfører.
Det var det verste tilfelle av objektifisering jeg noen gang har sett... Og James Bond har gjort mye rart med mange merkelige damer...

For meg farget den scenen hele resten av filmen.
Kritikerne har skrytt av hvor "menneskelig" og "ekte" 007 virker i Skyfall. og hvor mye mer sympatisk det gjør karakteren
Ikke for meg.
Han er mer realistisk i sine traumer, men det gjør bare at han virker enda mer som et monster i den sex-scenen. Et intelligent, oppegående og lidende menneske burde gjenkjenne et annet menneskes lidelse og holde seg for god til å legge mer enda et overgrep til jentas historie...

Hadde de bare lagt inn en liten scene hvor jenta ga uttrykk for at hun var tiltrukket av han så hadde jeg gått med på at en sex-scene kunne ha passet inn i filmen, men hun uttrykkte i den foregående samtalen at hun ikke var trygg på noen menn fordi de alle som en hadde skuffet henne, såret henne eller brukt kroppen hennes.... så hvorfor måtte også James Bond bryte tilliten og ødelegge henne da?

Og jeg kommer ikke til å se flere James Bond-filmer, hvis det er sånn han skal oppføre seg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...