mandag 14. april 2014

Historien om nudelhuset

Den gang jeg var barn, på 80-tallet, sånn rett etter at menneskene hadde flytta ut av hulene og utrydda dinosaurene, kom det flyttende noen til vårt nabolag. De var uten tvil mennesker,  men de hadde litt mørkere hud,  mørke skrå øyne,  var litt korte av vekst og snakket fryktelig rart.  For meg som var et lite barn var de utrolig spennende,  spesielt da jeg fant ut at de kom fra et land som het Vietnam og at mange av dem hadde flyktet fra landet sitt på hjemmelagde flåter.
Jeg undret fryktelig på hvorfor de hadde valgt å ta med seg familien og forlate landet de kjente og i mitt uskyldige norske barnesinn virket forklaringen om at "de hadde andre meninger enn dem som styrer i landet de kommer fra" som det reneste tullball! Jeg hadde jo selv snakket med Gro Harlem Brundtland et par år før hun ble statsminister.  Søsteren min hadde til og med sittet på fanget hennes. Og greia var at min politisk bevisste pappa til stadighet sa høyt og tydelig hva hun gjorde og sa som han ikke var enig i uten at han ble satt i fengsel for det... Gro virket jo trivelig hun. Og Syse i høyre som hun til stadighet kranglet med på TV virket også som en trivelig fyr.
Uansett var min horisont utvidet og disse eksotiske menneskene var et permanent innslag i min hverdag. Etter hvert lærte de seg norsk, barna havnet på samme skole som meg og mysteriet forsvant.  De gikk fra å være eksotiske mennesker til å bli naboer.
Men, en ting var alltid interessant. De hadde spennende mat! På FN-dagen kom kvinner og lagde vårruller! En ny verden av smak dukket opp!
Og... de hadde nudler!
Noen av de andre barna hadde funnet ut at hvis de ringte på hos en av de vietnamesiske familiene kunne de gå kkøpt en pakke tørre nudler for 5 kroner. De smakte som potetgull og kom med en pakke olje og en pakke krydder som ble brukt som våpen og terror i byggefeltet vi bodde.
gjennom hele barneskolen kjøpte vi jevnlog nudler fra samme huset uten å noen gang faktisk finne ut hva de het de som bodde der.

Etter mange år i andre nabolag flyttet jeg tilbake, datteren min begynte på skolen og ba plutselig om å få med seg penger på skolen så hun kunne kjøpe nudler på hjemveien.
Til min store overraskelse viste det seg at den samme familien selger fremdeles nudler til 5 kr pakken til tilfeldige barn som ringer på.
Jeg fikk nesyen nostalgiske tårer i øynene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...