lørdag 11. juni 2011

Barn=Menneskerett?

Igjen denne teite debatten på Dagbladet...
Det som irriterer meg er alle disse fjolsene som sitter der å kritiserer i hytt og pine på "diskusjons" feltet nedenfor selve artikkelen...

Selvfølgelig er det ingen menneske RETT å få barn men det er et grunnleggende INSTINKT som siden tidenes morgen har drevet utviklingen og framgangen av ALLE jordens arter.


et tre er ikke bare der for å spre oksygen og renske lufta for CO2, hvis det kunne prate ville det nok sagt at det er der for å sette frø.
Katter kan gå i 10 mil for å finne en egnet kandidat som kan hjelpe til med å bringe arten til nye høyder ved at de to blander gunstig DNA.

Mennesker er den eneste arten som med vilje og overlegg avler også fra de "svake".

Det er ikke ment som en negativ kommentar.

Det at vi også "tillater" svake å få barn tyder på at mennesket som art er så sterke at vi vet at også "svake" barn har en verdi.
Vi trenger ikke å sloss eller kjempe for parringsrettigheter. Vi har et avansert og monogamt samfunn og intelekt som gir oss evnen til å velge en partner.
OG vi annerkjenner at alle har et instinkt på å etterlate arvinger så arten Menneske kan fortsette å vokse og bli bedre.
Det kan jo argumenteres med at vi allerede er mange nok og at vi ødelegger jorda....

Men det driter jo innstinktet i...
legg til side Gud og alt slikt akkurat nå... for arguments skyld...

Instinktet krever at hvet individ, av enhver levende art på jorden, får et avkom.
Det er nettopp derfor at barnløshet er så tungt!
fordi det strider mot det mest grunnleggende av alle instinkter: videreføring av arten.

Jeg reagerer på sånne "menneskerett" argumenter pga de tre spontanabortene jeg har hatt og jeg VET hvor dyp den satt den følelsen av å feile, og den utrolige sorgen. Jeg kan fremdeles felle tårer over de tre jeg ikke har.
Nei... jeg har ingen rett til å kreve å bli mamma til flere enn hun jeg har.

Men instinktet sier at jeg bør få flere.
Hensynet til henne jeg har sier at enebarn får det tøffere når foreldrene blir gamle pga at de ikke har noen å støtte seg på.
Og ikke minst... jeg VIL ha flere...

Det at en bøling sulliker på DB.no sier at det ikke er en rett, tyder på instinkt det også... det handler om det instinktet hvor du fremhever deg selv, for å vise at du er best slik at (gjetter dere hvor jeg skal?) h*n virker mer attraktiv og dermed har større sjanse for å avle et avkom med et annet individ som kanskje ble imponert over den kraftfulle og modige evnen til å stå fram og ytre sin mening (på et nettforum...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...