lørdag 23. juli 2011

I verdens tryggeste land.

... kan man ikke være trygg lenger.


Det er så ufattelig at noen faktisk har satt seg ned, planlagt et atentat og så faktisk gjennomført det. Selv når jeg virkelig konsentrerer meg om å bare være kynisk så kommer jeg meg ikke forbi det sekundet, det ørlille øyeblikket da han gjørde den aller siste avgjørelsen og begynte et sannt Ragnaråkk i Oslo sentrum. deretter, uten å se seg tilbake kjørte han til Utøya og skjøt 84 ungdommer. igjen. du har et sekund til å trekke deg når du skal til å gjøre noe du vet er galt. du har alltid det lille øyeblikket hvor pulden raser og du vet at du kommer til å angre på det du skal til å gjøre og adrenalinet suser i ørene dine. Denne mannen ignorerte dette lille sekundet han gikk over det punktet hvor han kunne ha snudd og han gikk inn i den verste masakeren i moderne tid i noe land. Selv Columbine krevde "bare" 24 offre.

Vi er så stolte over vårt lille trygge land her i nord. vi har stabil økonomi og full stemmerett med frihet til å si å gjøre stort sett hva vi vil. Vi har frihet under eget ansvar og loven her til lands e veldig Kardemomme aktig. Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre hva man vil...
vi har et fungerende demokrati med en regjering som blir kritisert for idiotiske filleting.
io har en innvandringspolitikk og en snill-gutt politikk men vi er i det minste snille med hverandre.
de fleste av oss i allefall.

Jeg var en av dem som ikke trodde AL Quaida kunne ha noe med dette å gjøre. jeg fattet ikke hvorfor de tok regjeringskvartalet når stortinget, slottet, Nidarosdomen, og ca 12 andre byggninger har den nasjonale symbolverdien som de er kjent for å gå for.
Jeg ble så skuffa da venner på Facebook begynte å snakke om den islamske trusselen og jeg håpet vi ville slippe å ikke bare rydde landet men også gå mange år tilbake i den flerkulturelle debatten.
For Norge ER flerkulturelt...
det har vi vært i alle de år.
fjellene og dalene har skapt dialekter og kulturer som selv innad i landet ikke går overens. Vi annerkjenner Samer og Kvener.
Vikingene dro på tokt og kom hjem med møkhårede treller.
Vi er ikke helt ferske på det der med integrering... vi har bare ikke treller lengre...
Men tydeligvis var det da minst en person som ikke er enig med meg.
Denne personen har hverken samvitighet eller sunn fornuft.
Hva hjelper det å ha et renraset, hvitt, blondt og blåøyd Norge hvis vi ikke har frihet?
Hva skal det være godt for å utrydde venstrepolitikken?
Jeg er ikke alltid like enig med Jens Stoltenberg, men det ville ikke falt meg inn å prøve å sprenge mannen i fillebiter...
Kjære Jens, dersom du leser dette. Jeg har vært så sinnt på deg at jeg hadde lyst til å filleriste deg med mine egne hender for enkelte ting du har sagt og gjort.
Men i dag, er jeg stolt av deg. I dag har du vært en leder og et medmenneske og jeg håper den medfølelsen og tilstedeværelsen vil bli vist i resten av verden og vise dem at nordmenn er ikke bare barbarer med sverd på sopprus.



Jeg sørger med dem som har mistet sine.
Jeg har selv mistet 85 av mine landsmenn.
Stolte, flinke ungdommer som kunne blitt dyktige politikere en dag i framtiden.
Desverre fikk de ikke den muligheten til å vise sin styrke.
Jeg sørger og for de 7 menneskene som døde i eksplosjonen i Oslo.
Dyktige, profesjonelle menneser som akkurat i går var så uheldige at de var på feil sted.
Den eneste svake trøsten er tanken på at det er ferietid og derfor ikke så mange på jobb. Tragedien kunne ha rammet så utrolig mange flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...