onsdag 6. juli 2011

Uetisk presse

I dagens VG står det om en engelsk sak som jeg husker fryktelig godt.
Lurte familien til å tro savnet 13-åring levde er overskriften i VG.


Saken består i at avisen/blekka/erketabloiden News of the World, som forøvrig er viden kjent for å bruke skittne triks, hacket den bortkomne Milly Dowlers telefon for å få tak i informasjon.

De slettet sms og innleste beskjeder over en lav sko for å få tilgang på mer av det som sto i kø for å komme inn på telefonen.. m.a.o, de slettet bevismateriale fortløpende!
Venner og familie sendte sms og leste inn beskjeder på telefonsvareren til minnet var fullt og de fikk beskjed fra hun digitale svarer-dama om at inboksen var full.

Avisen slettet så meldingene for å få plass til flere som de da kunne bruke i et oppslag.
I og med at telefonen igjen mottok meldingene anntok foreldrene at Milly selv tømte minnet etter hvert.
Foreldrene ante jo ingenting om at en avis kunne være så infam å hacke en 13-årings telefon!
Den eneste som de trodde kunne gjøre det var da personen som hadde telefonen, i dette tilfellet Milly.
Det at telefonen mottok nye meldinger selv etter at minnet hadde vært fullt ble ansett som bevis på at Milly levde og foreldrene opplevde et stort håp om å se jenta igjen.
Til og med politiet lot seg lure og de lette febrilsk eter en levende jente uten å vite at hun allerede var død.

Nå har foreldrene saksøkt News of The World, med rette.
Avisen hindret etterforskningen ved å gi et falskt bilde av situasjonen, de ga foreldrene og politiet inntrykk av at jenta fremdeles var i live når hun i virkeligheten lå død på et jorde.
Alle de beskjedene de slettet var å annse som bevismateriale. Hva om det var noe der som kunne ha identifisert hvor hun var eller hvem hun var sammen med den dagen hun forsvant?!?
Jeg er sjokkert!

Jeg var en av dem som tente lys i vinduet mitt i solidaritet med Milly og som et håp om at de skulle finne henne. Jeg snakket om saken med flere venner og naboer og jeg husker det var snakk om at hun kunne fremdeles være i live et sted.
Familien måtte slite med bekymringer og jeg føler fremdeles med Milly's mamma!

News of the World bør krype inn i en mørk krok og skamme seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...