tirsdag 30. august 2011

Valgets goder

Da var altså årets valgkamp godt i gang og det debatteres heftig i aviser, på radio og TV.


fra 2003...
Nå har det seg sånn at i år er det lokalvalg i hver kommune så derfor, logisk nok, står partilederne og debatterer i vilden sky i norske media over det lange land.

Hva slags forankring Siv Jensen har for min lille trønderkommune det vet jeg ærlig talt ikke. Jeg har fremdeles ikke fått alle partiprogrammene i posten og vet fremdeles ikke hva jeg skal stemme.

Det at Jens Stoltenberg fremdeles spiller på det store sympatiklaveret med ord om toleranse og demokrati hjelper ikke meg.


Jeg vil ikke vite hva Kristin, Jens, Siv og de andre vil gjøre med bompengene, utbyggingen av skolene, om de vil skape arbeidsplasser i kommunene eller om jeg fortsatt må pendle inn til Trondheim hver morgen.
Jeg er derimot SVÆRT interessert i hva mine lokale partier og ordførerkandidater vil gjøre med disse sakene.

Hvis de lokale heltene kunne fått vist seg fram litt mer så ville det blitt mye enklere for meg å faktisk ta et informert valg.
 I tillegg kunne da de store gutta på tinget konsentrert seg om jobbene sine som da består i å styre den STOOORE skuta, heller enn å prøve å sjarmere til seg Ordførerstolen i andre kommuner.
For hva skal vel Siv Jensen eller han anonyme Hareide-fyren med ordførerstillinger nå som de er store rikskjendiser på TV hver dag og greier...
OK... Greit nok... Kristin, eller Siv for den del, ville nok fått fart i sakene i min kommune også de... såpass tæl må de ha for å ha kommet seg så høyt oppe i systemet som det de har... Men de er alikevel ikke kandidater her hvor jeg bor...

Vi trenger en ordfører, en leder, som er villig til å ta noen sjanser her.
Vi bor så nære en større by at vi har mange utfordringer i forhold til dette med å skape ressurser innad i kommunen. De siste åra har flere, godt etablerte, bedrifter forlatt skuta og flyttet over kommunegrensa. De flytta ikke pga bedre økonomiske muligheter men fordi kommunen ikke var villig til å tillate bygging av nye, moderne, større lokaler etter bedriftenes behov.

Den store debatten denne runden er om det skal tillates bygging av et industriområde hvor det i dag er kornåkre og skog. Argumentet mot er at fruktbar jord ikke blir utnyttet dersom området ikke blir dyrket....
Kornåkrene som stort sett brukes til dyrefôr... (og for all del... dyra må ha mat, men jeg skjønner ikke hvorfor, hvis jorda er så suveren, kan vi ikke lage menneskemat på den jorda da? oppmuntre flere til å bli vegetarianere?)

Jeg er for flere arbeidsplasser i kommunen.
Jeg er for mindre pendling, kortere reisevei og bedre vilkår for lokale bedrifter.
Men jeg er også for et bedre avfallsorteringystem og en egen avfallsdunk for plast og en for glass/metall. MED tilhørende gjenvinningssystem.
Og jeg er for et levende landbruk.
Jeg ser mange småbruk hvor husa står tomme og jorda er overgrodd.
Hvorfor kan ikke folk få bedre betingelser og heller gjøre noe med de småbrukene? Jeg kjenner mange jeg som godt kunne tenkt seg en liten gård.
Jeg selv for eksempel kunne gjerne tenkt meg å drive litt med sauer og geiter på et småbruk... Men det er fali de...

Jeg tror avgjørelsen i år faller på bestikkelsene.
Frp-vafler med Frp logo?
SV-Fairtradesjokolade?
AP-rose?
KRF-penn med såpebobler?

Valgets mange kvaler...
Men det å velge er mer enn bare en tradisjon.
Det er et privilegium og en borgerplikt som ikke er noe selvfølge i resten av verden selv om mange tar fryktelig lett på det her til lands...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...