mandag 2. januar 2012

Den store Teknologiske symkronsvømminga



Jeg har fått nevene borti noen penger etter at jeg solgte bilen min før jul.
Mye av pengene havner på bok men noe av det skal brukes.
Fornuftig bruk vel og merke.



Sånn tilfeldigvis har det seg sånn at telefonene min sånn ca midt i november slutta å lage lyd.
Den ringer, av og til, og den vekker meg om morran, men den tar ikke inn radio og den piper aldeles ikke når det kommer inn SMS (som jeg FREMDELES kalle meldinger... gammel? ja!)
Den viser heller ikke på skjermbildet at det er kommet inn meldinger... unnskyld, SMS og den viser ikke at jeg har tapte anrop på forsida.
Jeg har hatt den i ca 1 1/2 år så den er vel teknisk sett ny-ish. Og strengt tatt kan vel alt fikses.
Men så var det det der med å ha noe nytt da.
Noe jeg ønsker meg.
Noe jeg strengt tatt kanskje ikke TRENGER men som er en luksus i hverdagen.
Og noe jeg kan betale for med god samvittighet uten å blakke meg.
Så nå skal det da altså kjøpes en telefon.
en topp moderne greie med ta-borti-skjerm og greier
 Og jeg gru-gleder meg.
For jeg er langt i fra vant til å bruke så mye penger på noe som er en sånn luksusgreie og prestisje-dings.

Jeg er godt vant til å spare.
Jeg er vant til å ha dårlig råd.
I en periode var jeg direkte fattig.
Ja... Fattig.
Jeg og Maya hadde en periode hvor jeg tinte opp tre grillpølser som jeg kokte sammen med spaghetti og hadde grønnsaker ved siden av.
Det var luksus middag.
Og det betydde at en pølsepakke kunne vare i flere dager, med forskjellig tilbehør.
Og da snakker vi heller ikke om noe Gilde-pølser...
Andre dager hadde vi ikke melk fordi kontoen var bunnskrapt.
Jeg hadde to måneder hvor jeg kjøpte brød og melk og ingen ting annet.
Heldigvis hadde jeg diverse middagsmat i fryser og skap og oppdaget at hvis man bruker bare en skive ost på brødskiva så smaker det ost alikevel. Selv om jeg er vant til å skjære opp to eller tre skiver av osten så hele brødskiva blir dekt.
Og jeg ble ekspert i å gjøre mye ut av lite.
Og noen ganger kom mamma eller pappa eller søsteren min med et eller annet middagsmåltid som de delte med oss.
Og vi sultet ikke.
Jeg prioriterte grønnsaker og gode råvarer som mettet bra og mat som kunne "forvandles" til noe annet dagen etter.
Utrolig hvor mye fiskesuppe en kan få av rester etter to fiskemiddager.
Maya merket ikke at vi var fattige.
Hun var mett og fornøyd.
Men den pengemangelen jeg opplevde den gangen har satt spor i meg.
Jeg har aldri vært noe luksusdyr.
jeg er ikke direkte grådig men jeg liker rett og slett ikke å bruke penger uten at jeg må.
Ofte må jeg gå noen runder med meg selv for å finne ut om det jeg vil kjøpe kan forsvares i forhold til bruk og behov.
Jeg kvier meg for å kjøpe klær dersom jeg ikke trenger dem.
Klart jeg ønsker meg ting.
Men på et eller annet nivå i hodet mitt sitter det en liten stemme og hvisker at jeg må spare litt i tilfelle jeg trenger noe viktigere.

Og nå skal jeg da altså bryte en enorm barriere og kjøpe en ny, flunkende, teknologisk på topp, telefon.
og nå står valget mellom en Samsung Galaxy S2 eller en Iphone4s.
Jeg heller litt mot Samsung. For den kan kobles opp mot en vanlig PC akkurat som en minnebrikke, og jeg trenger ikke å konvertere filer før jeg laster dem inn på telefonen.
Og jeg kan bruke den som fjernkontroll på den nye Tv'n som samboern mente vi måtte kjøpe på nyttårssalget.
Jeg kjenner adrenalinet stiger hver gang jeg tenker på hva dette kommer til å koste, men samtidig gleder jeg meg til å ha noe nytt.
Noe som er bare mitt.
Plutselig ser det ut til at jeg skal henge meg på teknologilasset.
og ikke bare som en etterslenger men som en eier av et topp moderne, flunkende nytt aparat som ikke bare er en telefon men et digitalt verktøy.
Jeg kan ha bussrute, tv-guide og tetris i lomma uten at det innebærer en haug med papir og en ryggsekk full av ting. Den er til og med en lommeradio, filmavspiller og multimediasenter.
Og det må da være et praktisk argument?



Nå gjør jo egentlig disse to akkurat det samme.
Det er bare et spørsmål om jeg vil ha den lille epla som noen har tygd på eller om jeg vil ha Google.
Jeg frykter at den med eple har noen begrensninger når det gjelder å koble den opp til PC'n og overføre musikken min men sånn egentlig er de vel temmelig likestilt...
Men denne videoen var ganske interessant da....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...