torsdag 26. januar 2012

Du rare, gale Jarle Andhøy...

Da Berserk forsvant i fjor, klødde jeg meg litt i hodet.
De gutta var jo udødelige, uovervinnelige!
Barske gutter med glimt i øyet og humor.
Skikkelige Mannemenn på tur.
De var Pirater. Frie, gærne sjørøvere!
Det var da vel ikke mulig at de bare kunne forsvinne...
Snille pirater, var de, som stilte opp på Tangerudbakken og behandla beboerne som om de også hadde vært med på verdensomseiling, selv om de knapt nok hadde vært utpå Oslofjorden.

Da de i fjor forsvant, så jeg Jarle Andhøy, gråtkvalt kaptein, på nyhetene, som sto der med tårer i øynene og følte hele Norges bebreidelse over at han som kaptein hadde mista båten og mannskapet. Til alt overmål hadde han glemt å fylle ut noen papirer så hele ekspedisjonen ble beskrevet som ulovlig.
Jeg syntes så synd på han.
Han hadde mista nesten alt han hadde. Venner, båten, hjemmet...

Mannen med det som må være Norges vakreste øyne, så så trist ut.
PREGET: Kaptein Jarle Andhøy er utslitt og sterkt preget av at Berserk er savnet med tre skipskamerater om bord.

Nå legger han ivei på nytt.
Jarle Andhøy er på vei til sydishavet.
Han har rett og slett stukket av uten tillatelse fra de høye herrer i polarinstituttet.
Eller.. det vil si... Han gjør ingenting ulovlig før han krysser 60 grader sør.
men det er liksom ingen tvil blant dem som kjenner han om at han kommer til å krysse 60 grader sør på et eller annet tidspunkt.

Ikke at noen tror han finner noe, men han kan i det minste legge noen blomster der de kanskje var.
Jeg skal ikke legge meg ut med polarinstituttet på dette her, for jeg aner ingenting om internasjonal farvannlslovgivning, men jeg forstår Andhøy veldig godt.
Han vil lete etter kameratene sine og holde minnestund.
Kan hende det er akkurat det han trenger for å få fred i tankene?
Problemet er bare at han gjør det litt på vranga.
Måten han bare reiser på, i samme årstid som det de andre forsvant i og med en visstnok uegnet båt og med manglende papirer, gjør at jeg lurer på om han er en sånn adrenalin-junkie eller om han bare ikke bryr seg om hva "normale folk" ville gjort.

Og i følge polarinstituttet er de fleste søknader om slik ferdsel temmelig mangelfullt utfylt.
så det er jo ikke sikkert at Andhøy gjør noe galt, sånn sett.
Men tullete, det er han uten tvil... som legger ut i stormfulle farvann for å gjøre godt igjen det han selv følte ble så innmari galt for et år siden.
Greia er at uhell skjer, og de gutta som blir med på sånne sprell og ekspedisjoner er fullt klar over at det følger med en viss risiko. De skrev testamenter hele gjengen før de dro så de var ikke akkurat naive førstereisgutter som trodde de skulle på søndagstur.
Det tror jeg heller ikke er tilfellet denne gangen. Jarle har med seg kompetente mannfolk som er fullt klar over risikoen i det de gjør... og de er vel ikke så dumme at de tror de skal ut på åpent hav på ferietur...

Det er sagt at han gjør det fot PR og at han vil ha oppmerksomheten, men det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg tror den godeste Andhøy driter i hva noen andre gjør og syns og sier.
Han er en fri sjel som tør å gjøre noe han tror på.
Han har mestra den evnen vi alle drømmer om. Han følger hjertet sitt...
Og det er nettopp denne egenskapen jeg synes er så flott, den evnen til å være 100% seg selv og motet til å følge sine egne (halv-)gale innfall er det som gjør han så vakker.
Og dersom han nå skulle være uheldig å gå til bunns, så gjør han det i minste fall helhjerta.
Jarle Andøy er et utemmet vilt dyr.

Kjære vakre, søte, gale Jarle Andhøy.
Jeg forstår godt at du reiser jeg.
Selvfølgelig må du si farvel med både de som forsvant, båten og din egen skyldfølelse.
Jeg gir både deg og turen full støtte og applaus. Som den kapteinen du er, kunne du ikke ha gjort noe annet.
Du er en ekte Pirat du og lever litt utafor det vi andre vanlige dødelige kunne gjort, men av og til kan det være lurt å gjøre ting på en litt mer normal måte!
Jo da, papirer er kjedelige, men det kan hende du slipper endel trøbbel etterpå hvis du bare tar deg tid til å fylle dem ut før du drar. Det er ikke sikkert det sjarmør-gliset holder deg helt unna alle problemer og da kan det jo hende du trenger litt hjelp.
Jeg håper at du kommer deg helskinna hjem med flere svar og et lettere hjerte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...