onsdag 1. februar 2012

Jungelfolk i krig

I dag sto det i nettavisene om disse Indianerne i Amazonasjungelen som har sett seg lei på moderniseringen og har bokstavelig talt gått til krig mot utviklingen. De skyter, med pil og bue, alle og enhver som nærmer seg...
Kanskje på tide å ta et hint folkens?
Jeg tror ikke disse folka vil ha noe modernisering på dørstokken sin jeg...
De er blitt fortrengt og har flyttet vekk fra der hvor "utviklinga" skjer og nå har da denne "utviklinga" kommet dit de bor nå.
Jeg forstår dem godt jeg. De har bodd i denne jungelen i mange mange mange generasjoner og har allerede flytta en gang.
Jeg forsvarer derfor, her og nå, deres rett til å få beholde hjemmet sitt, levesettet sitt og ikke minst friheten til å SELV velge om de vil forandre måten de lever på.

Lånt fra VG

Jeg blir litt fascinert også...
Her hjemme på bjerget rager debatten om niquab og hijab og om disse skaper mer fremmedfrykt, og ingen ser ut til å forstå at man kanskje bør åpne en dialog heller enn en debatt!
Og imens vi sitter her og er uenige om folk skal tvinges til å vise fram ansiktet sitt, sitter da disse vettskremte indianerne - som i sin lille verden synes at giftpiler og ild er teknologi i massevis - og føler seg tvunget inn i en verden de ikke hører til.
Det blåses opp i media om at disse indianerne har drept noen. Vel, jeg vil bare egentlig spørre tilbake... Hvor mange amazonasintdianere har mistet liv, hjem og familie som direkte følge av "utviklingen"?


2 kommentarer:

  1. Denne leste jeg også! Og jeg blei fascinert av puppene til hun til venstre. Hehe. Veldig politisk ukorrekt.

    SvarSlett
  2. Og nynorsk har jeg et veldig romantisk forhold til! Har gått til anskaffelse av Aasen-hipster! Yay!!

    SvarSlett

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...