onsdag 11. januar 2012

Hva skjer når jeg blir gammel?




I det siste har jeg tenkt en hel masse på økonomi. Min egen private er OK.
Kunne tenkt meg litt mer å rutte med men jeg skal ikke klage.
...men så var det Norges økonomi da.


Nå er ikke jeg noen økonom, men noe har jeg faktisk fått med meg av det som beveger seg i de lumske økonomiske farvannene vi befinner oss i for tida.
Og dere må ikke tro at vi sitter trygt på vår lille eksklusive øy her langt oppe i nord...
Takket være de valgene som er tatt på våre vegne, ligger denne øya vår temmelig lavt i vannet den også...

 

I 2005 var den norske stat så dum at en eller annen fjompenisse fikk lov til å selge unna norges største fysiske verdi, nemlig gull. Verdien på gull har siden da doblet seg og er på stigning.
Hvorfor?
Jo gull er - og har forsåvidt altid vært -en meget begrenset ressurs og med den teknologiske veksten i den vestlige verden går det med avsidige mengder gull hvert år til datakretser og lignende teknologiske påfunn.
Men den ressursen har ikke Norge lenger, fordi vi har ikke gull på lager lengre.


Vi har jo dette berømte oljefondet som er så sirlig og forsvarlig syltet ned i det internasjonale markedet i form av aksjer.

Finn en feil...
DVS, Jeg har ikke skrevet noe feil...
Men det er en liten feil i den setningen alikevel...
Fant du den?
Jeg skrev "det internasjonale markedet".
Det er ikke min feil....

Nå vil jeg at du, kjære leser, skal forestille deg et "worst case scenario".
Det kan hende det blir en smule ubehagelig, men jeg synes det bør nevnes.

Her har vi dagens situasjon:
Vårt kjære oljefond er sirlig spart og syltet unna for framtidige generasjoner.
Å foreslå at det skal brukes til noe er som å banne i stortinget.
Da rister politikerne litt oppgitt på hodet og klapper deg lett på skuldra mens de forklarer at oljefondet, det er Norges forsikring det. Oljefondet skal sikre framtidige generasjoner slik at de også kan ha en velferdstat.
Imens forfaller veier, sykehjem mangler bemanning og fødestuer blir lagt ned.
Skoler er gamle, trekkfulle og mangler utstyr. Svømmehaller er uten vann.
Og toglinjer og annen offentlig transport er sårt utdatert.
Med Norges  - i alle fall utad - miljøvennlige politikk burde vel tog mellom de største byene være en bitteliten prioritet? Og det at toget ikke går lengre nord enn til Bodø, etter nesten 200 år med togtrafikk, bør vi kanskje ikke nevne.
Men oljefondet kan jo ikke brues til slikt tull...

Jeg er til en viss grad enig i at endel av pengene bør spares, investeres og forvaltes.
For all del. Noe er det jo greit ha i baklomma.
Men da bør det også vurderes hva det investeres i.

Og her kommer vi da til sakens, noe såre, kjerne.
Hva har Norges kloke hoder valgt å investere i?
Jo, vårt kjære oljefond er knyttet opp til industri, forvaltning, fond og bankvesen i land som Spania, Hellas, Frankrike og USA... for å nevne noen.

Og hva er det som skjer i disse landene?
Jo, økonomien er på tur utfor et vanvittig høyt stup, med vårt oljefond på slep.
Ja, for vi er vel ikke så naiive at vi tror at våre penger er trygge?



Enkelt fortalt, så er saken ganske alvorlig.
Både Hellas og Spania ligger ekstremt tynnt an, og dersom de går konkurs, så påvirker det faktisk hele resten av Europa... EU eller ikke EU.. konsekvensen er at vi alle mister verdiene våre.
USA er heller ikke trygge.
Der sliter de også med å holde hjulene i gang.
Nasjonalgjelda øker og arbeidsledigheten stiger i de fleste vestlige land.
Og i disse områdene har Norge investert i fond. Faktisk, hver uke investerer vi i dalende økonomi. Flere millioner hver måned.
Uten at noen har sett på fremtidsprognosene. Eller, hvis de har gjort det, så var de kjapp med å feie dem under matta.
Dersom EU og/eller USA går til helvete, rent økonomisk sett, så forsvinner en god slump av oljefondet i dragsuget.


Og mens de fleste her til lands godter seg over vår "stabile" økonomi, sulter folk i sør Europa og Danske Egmont kjøper opp TV2 i et forsøk på å investere i noe stabilt og dermed skyte inn verdier i eget land.
Vi er ikke trygge.
For hva skjer dersom EU tvinges i kne?
Hvordan vil det påvirke oss som er Norges arbeidskraft og våre barn dersom oljefondet mister sin verdi?
Jeg for min del setter min lit til sparing på høyrentekonto heller enn både privat pensjonsfond og AFP.
Innen jeg blir gammel nok til å pensjoneres er vel hele sulamitten revidert og forandret minst en gang hvert 5. år uansett og situasjonen blir vel den at dem med egne midler ikke får pensjon fra statskassa.

Som sagt:
Jeg er ingen økonom.
Jeg har egentlig ingen peiling på investering, men jeg er skremt over politikernes manglende vilje til å investere lokalt og jeg er bekymret for det sjansespillet vår samlede nasjonale sparing blir utsatt for.

Hadde vi fremdeles hatt gullet på lager så hadde vi i det minste hatt noe konkret, fysisk og håndfast, av verdi. Oljefondet er svært lite mer en bare noen tall på et papir, og knapt nok det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei
Hvis du skriver noe her, skriver jeg hos deg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...